PC-controller, joystick og gamepad

PC-controller, joystick og gamepad

Joystick et Pad - Gamer Aesthetic

Joysticket var den første måde at styre en figur i et videospil på. Joysticket, som vi kender det, var absolut ikke en selvfølge. Det var famicom-controlleren, som er grundlaget for alle controllere i dag, heller ikke.

Videospilproducenterne tog det, de kendte som en måde at styre en genstand på: mellem rattet, joysticket og knapperne var valget hurtigt truffet for producenterne og udviklerne. De valgte den enkleste og billigste.

Selv om joysticket i begyndelsen blev erstattet på controllerne af retningskorset, fik det et comeback med Nintendo 64 og Dreamcast. Muligheden for at indsætte flere styringsmidler og udviklernes tilegnelse af dem gjorde, at joysticket nu findes på alle konsoller.

Oprindelse af joystick

Den første hjemmekonsol, der brugte denne model i stor stil, var Atari 2600 og alle efterfølgerne til denne konsol. Princippet for at styre karakteren var enkelt: du har joysticket til at styre og knappen til at udføre en handling. På andre versioner og nyere modeller af Atari kunne vi se op til to eller endda tre knapper nogle gange.

Joysticket i arkade-terminalerne

Arcade-terminaler brugte også dette styresystem sammen med de traditionelle knapper. Kombinationen af de to systemer blev uofficielt kaldt PAD af både arkadespillere og ejere, så udtrykket er blevet veletableret.

Pad og Controller

Som sagt tidligere gjorde forbindelsen mellem joysticket og knapperne i arkadeverdenen, at det hele blev kaldt PAD, selv om nogle konsoller brugte dette system før, var ordet PAD mest arkade. Ordet Joystick blev brugt til at betegne konsollernes joysticks. Med knappernes udseende og de mange forskellige kontrolmuligheder, der findes på controlleren, med de forskellige joysticks og retningskorset, gør alt dette controlleren til en fremragende