Kompatibel med Playstation-controller

Kompatibel med Playstation-controller

Playstation - Gamer Aesthetic

Det japanske selskab Sony besluttede i 1994 at lancere videospil, da der blev skabt en boulevard efter Sega's fald. I 1994 blev PS1 lanceret. Den første konsol, der brugte CD-ROM til videospil. Det var også på denne platform, at de første CGI-cinematografier og scenarier mellem banerne dukkede op.

Nintendo brugte stadigvæk kassetter, hvilket åbnede vejen for Sonys konsol, der skabte en af de største aktører inden for hjemmekonsoller. Disse controllere er blevet et ikon for videospil i de seneste år.

Når nogen tænker på en gamer, en stor gamer, har vedkommende enten billedet af en person, der spiller på en pc, eller en person med en playstation med en controller i hånden. Og alt dette takket være Sony's innovationer, men også takket være dets meget aggressive kommunikation og meget orienteret på konsolmarkedet.

Den første Playstation-controller

PS1-controlleren, dualshock-controlleren, er flere steder foran. Det første er implementeringen af en vibrationsfunktion på controlleren samt ændringen af nogle knapper, der giver de mytiske 4 symboler fra playstation, som bruges i al kommunikation, uanset tid.

Controlleren er lavet for at give spilleren en maksimal følelse af kraft. Den betragtes ikke længere som et "redskab, der gør det muligt for spilleren at bruge konsollen", men som et væsentligt element i fordybelsen. Det er blevet sagt, at alt skal gøres for at få spilleren til at føle sig involveret. Alt er godt for at gøre det, uanset controlleren.

Med spil som GTA, der udnytter vibrationsfunktionen og konsollens og controllerens ydeevne fuldt ud, er PS1 blevet referencen, når det gælder "voksne" videospil med en kompleks historie.

Joysticket i PS1-controlleren

PS1's konstruktion og design satte flere branchemønstre i gang med hensyn til brug af knapper og teknologi. For det første er de analoge knapper begrænset til joysticket og to knapper. En analog knap er en knap, der reagerer på tryk.

Dette system blev indført for at give spilleren en bedre kontrol over sine omgivelser, men også en reel følelse af at være integreret i videospillet.

Dette præcisionssystem er hjulpet af, at Sony henvender sig til de store spillere, "gamerne", og ikke "familien" eller "børnene" som Nintendo gjorde indtil da. Og det, som gamerne ønskede, var en controller, der reagerede godt, som var let at holde i hånden, men som også kunne håndtere komplekse spil.

Alt dette er muligt takket være konsollen og dens CD-understøttelse, men også takket være Sonys hukommelseskort med høj kapacitet. Controlleren er derfor meget forskellig fra Nintendo 64 og dens ikke-analoge joystick.

Bagudkompatibilitet med Playstation-controllere

Det japanske firma er klar over, at dets PS1 stadig er populær. Før PS2 blev lanceret, var PS1 stadig meget kraftfuld for sin tid. Sony kendte den nostalgiske følelse, som gamerne havde, og besluttede at gøre sine controllere og spil retrokompatible. Firmaet ønskede ikke at miste deres første guldfugl, som var PS1 og dens spil. De

De var klar over, at nye spillere, der anskaffede sig en ny konsol, ikke ville tage et PS1-spil med eller overhovedet tænke på at spille med en PS1, hvis de har en PS2.

Playstation-controllernes og spillernes bagudkompatibilitet blev et salgsargument: Du kan spille dine yndlingsspil på PS2. Og da hele systemet er kompatibelt med PS1, er der ingen grund til at starte forfra med nye hukommelseskort. Dette er blevet Sonys varemærke, ud over controllerne. I dag betragtes et PS-system, der ikke er bagudkompatibelt, som "et rip-off", et "do not do".

Prisen på en Playstation-controller

De symbolske PlayStation-controllere er blandt de mest eftertragtede i retrogaming-verdenen. På den ene side er den en del af et firma, der har etableret sig på en enkelt konsol, på den anden side er den virkelig emblem for videospil fra 90-200'erne. Priserne varierer mellem 450 og 1200 DKK.