Kompatibel Xbox-controller

Kompatibel Xbox-controller

Xbox - Gamer Aesthetic

 

I 2001 forsøgte Microsoft at komme ind i videospilverdenen. Den største computervirksomhed, der lancerer et videospilfirma, kunne ikke andet end at lave støj. I 2001 blev X-BOX annonceret.

X-BOX tog nogle systemer fra Dreamcast i en anden form (X- BOX LIVE), men satte også Microsoft og dets erfaring i det nye selskabs tjeneste, og X-BOX var i stand til at gøre sig gældende som en direkte konkurrent til Playstation og PS1, uden at Nintendo blev betragtet som en seriøs konkurrent. Der er flere bemærkelsesværdige punkter ved Microsoft-konsollen.

Første X-Box-controller

Den første X-BOX-controller er genkendelig blandt tusinder. Den var en enorm størrelse for sin tid og smed en stor del af Segas arv væk.

Gamere over hele verden kunne ikke rigtig lide den første controller, og mange faldt tilbage på de lettere versioner, der efterfølgende blev markedsført af X-BOX. I dag laver gamere og retrogaming-verdenen stadig memes om den første X-BOX-controllers uforholdsmæssigt store størrelse.

Da Microsoft er et computer- og elektronikfirma, var designet tydeligvis ikke deres stærke side. Så de tog den japanske "slim"-model, der normalt var lavet til den gennemsnitlige japaners hænder, og solgte den i andre lande. Det er denne model af controller, som alle andre X- BOX'er har brugt til dato.

Fra deres første konsol, gemme spil på hukommelsespatroner til at blive knyttet til controlleren, sidstnævnte også at blive en komplet periferi, hvis størrelse og anvendelighed er optimeret til spillerne.

Dette er det samme system som Playstation, men vi kan bemærke, at hukommelsespatronerne generelt var større på XBOX end på PS1 og PS2, hvilket skyldes den større størrelse, men også patronernes varierende kvalitet.

Xbox Crystal-controller

Det er et mesterværk med hensyn til konstruktion af controlleren, men også med hensyn til markedsføring, og det er faktisk X- BOX-krystallen, men også og især dens controller. Den blev solgt i et begrænset oplag og gjorde det muligt at sælge en "luksusudgave" af deres første konsol og controller. Selv om denne sidste vil forblive unik, vil den også blive standard for X-BOX-controllere.

Størrelsen er blevet reduceret for at komme tættere på Playstation-controllerne, samtidig med at de karakteristiske elementer er blevet bevaret. Nemlig den generelle form: de har ikke kopieret Sony. Resin-logoet på controlleren var et bevis på, at det faktisk var den begrænsede udgave og ikke en forfalskning.

Selv i dag er disse modeller meget eftertragtede. Det er et perfekt funktionelt sjældent samlerobjekt, hvilket er ret sjældent i retrogamingverdenen.

Menu-knap Controller

Med X-BOX 360 er der sat en ny standard. X-BOX og Microsoft har tænkt på ergonomien ved at tænke på spilleren, og derfor er der nu en særlig knap, der er reserveret til menuen.

Dette princip om at oprette en anden knap end den traditionelle "start" eller "select" giver en mere instinktiv betjening, som især benyttes af controllere, der fungerer via Bluetooth eller har et batteri i controlleren. Selv om denne funktion virker accessorisk, var den meget nyttig for en konsol som Wii, der er lavet til casual gamere. Uden denne knap ville der ikke være nogen Wii, som vi kender den, eller endda Switch.

Genopladelig controller

X-BOX har introduceret en af de første genopladelige trådløse controllere. Tidligere krævede denne type controller batterier. En masse batterier. Systemet var meget strømkrævende. Og det er det stadig.

Med disse nye controllere fremhæver Microsoft de stadig mere fænomenale fremskridt inden for videospilverdenen. Controlleren er nu helt trådløs og har en dedikeret enhed til opladning.