Konsol-emulator

Emulator-konsoller

Konsolemulatorer, uanset om de er retro eller ej, har til formål at lette adgangen til konsolspil for pc-spillere, der ikke ønsker at bruge 3800 DKK. på en konsol, når man ser bort fra controllere og andet tilbehør, der er nødvendigt for en spiller. Målet er at have, i en enkelt maskine, mulighed for at spille alt.

Dette hjælpes på vej af selve PC'ens natur: den kan optimeres til alt og af alle med en skruetrækker og en internetforbindelse. Alt dette har i høj grad hjulpet udbredelsen af retrospil, men også af retrospilkulturen.

Princippet for en retro-emulator

Emulatorer til retrokonsoller er primært beregnet til at gøre gamle spil mere tilgængelige. Disse konsolsimulatorer fungerer i princippet "meget enkelt": Vi tager konsollens komponenter og kopierer dem virtuelt i en maskine. I praksis skaber vi et program, der simulerer komponenterne, som kopierer deres reaktion, deres ydeevne, deres begrænsninger og alle de fysiske begrænsninger. Kort sagt, vi laver en digital konsol i pc'en. Man kan lige så godt sige, at med hensyn til ressourceforbrug er det bedre at have en god computer til visse konsoller.

Fordelen ved Retro Emulator

Fordelen ved en emulator er, at den er "nem" at installere på din computer. Det afhænger selvfølgelig af spillene, den emulerede konsol og en masse andre parametre. Hvis du vil spille spil på DOS, vil det ikke være en leg.

Præcisionen af en konsolemulator

En konsolemulator anses for at være "præcis", når en instruktion, der gives til programmet og hardwaren på samme tid, resulterer i, at begge giver det samme resultat. Kort sagt, perfekt synkronisering og en ægte virtuel maskine, der reagerer som om det var en ægte fysisk konsol.

Det betyder, at nøjagtige emulatorer giver langt færre problemer med lyd, med lyd og musik, end med video, med grafik, pixelopløsning og glitch.

Forøgelse af nøjagtigheden af en emulator

Generelt sker dette på bekostning af større processorkraft og dermed en computer eller højtydende (og dermed dyre) komponenter, der er fremstillet specielt til at emulere konsoller. Dette opnås ofte ved at bruge strammere synkronisering.

Nogle af de mest kendte præcisionsemulatorer omfatter bl.a. Mesen (NES), higan (SNES), CEN64 (N64) og Exodus (Sega Mega Drive).

Fornemmelse af en emulators nøjagtighed

Jo mere præcis en emulator er, jo tættere vil den være på virkeligheden, på hardwarekomponenterne. Den vil dog være meget mere krævende, og væskeføringen vil blive påvirket. Ironisk nok er det sådan, at jo mere præcis en emulator er, jo mindre "flydende" vil den være, og derfor kan dette aspekt være i modstrid med oplevelsens autenticitet, når det introducerer et inputgab mellem dig og spillet. Og igen, vi har ikke talt om den hardware-intensive karakter af præcise emulatorer til retrokonsoller, der

derfor er i modstrid med emulatorernes primære formål: at lette adgangen til retrospil uden at skulle bruge tusindvis af euro på kassetter og konsoller.

Derfor er emulatorens nøjagtighed og autenticitet fortsat kontroversielle spørgsmål og afhænger i høj grad af det aspekt af oplevelsen, som brugeren sætter mest pris på: spillets flydende karakter, selv om det betyder, at der er fejl i lyd, grafik og gameplay, eller en ægte fordybelse i spillet, selv om det betyder, at man skal håndtere de reaktionsforsinkelser, som emulatoren forårsager. Alt dette er op til spillerne selv.