Mega drive-konsol

Mega drive-konsol

MegaDrive - Gamer Aesthetic

Mega Drive, også kendt som Sega Genesis i Nordamerika, var Segas tredje konsol.

Det var Segas mest succesfulde konsol, idet den solgte mere end 30 millioner enheder på verdensplan, herunder mere end 20 millioner i USA, 8 millioner i Europa, 3,58 millioner i Japan og 3 millioner i Brasilien. Dens rival var SNES. Mega Drive/Genesis overgik SNES i Europa og Brasilien, men SNES overgik Mega Drive i Japan, Nordamerika og Sydamerika.

Mega Drive Replica

Megadrive er en gammel konsol. Det er ikke uden grund, at den hører til retro-kategorien. Problemet med retro-spilkonsoller er prisen og sjældenheden. Det er ekstremt kompliceret at få fat i en original Megadrive, så vores hjemmeside foreslår at sælge dig kopier af Megadrive til overkommelige priser.

Mega Drive med integrerede spil

MegaDrive Mini og Nintendo Classic Mini var konsoller med spil integreret direkte i konsollen til dem, der ikke har midlerne eller pladsen til det. Vores hjemmeside tilbyder også konsoller med indbyggede spil. Det mindste antal spil i en MegaDrive er 20 spil.

Den mytiske 16bit Sega-konsol

Selv om Sega Master System var en succes i Brasilien og Europa, vakte det ikke megen interesse på det japanske eller nordamerikanske marked, som begge i midten og slutningen af 1980'erne var domineret af Nintendo med en markedsandel på henholdsvis 95 % og 92 %.

I håb om at øge sin markedsandel betydeligt satte Sega sig for at skabe en ny maskine, der ville være mindst lige så kraftfuld som den mest imponerende hardware på markedet på det pågældende tidspunkt, nemlig Commodore Amiga 16-bit, Atari ST og Macintosh II-hjemmedcomputerne.

Det første navn Sega overvejede for deres konsol var MK-1601, men de besluttede sig i sidste ende for at kalde den "Mega Drive". "Mega" havde en konnotation af overlegenhed, og "Drive" havde en konnotation af hastighed og kraft.

Sega brugte navnet "Mega Drive" til de japanske, europæiske, asiatiske, australske og brasilianske versioner af konsollen. Den nordamerikanske version blev kaldt "Genesis" på grund af en strid om varemærker.

Sega, Nintendos konkurrent

Mega Drives største konkurrent blev i sidste ende Nintendos 16-bit SNES, som den havde et forspring i forhold til antallet af brugere og spil, hvilket vendte det problem, som Sega havde haft med NES. Mega Drive fortsatte med at have en sund fanbase, der hovedsageligt bestod af fans af rollespil og sportsspil.

Udgivelsen af Sonic the Hedgehog i 1991 truede Nintendos position som nummer et blandt konsoller i USA. Sonic blev udgivet som erstatning for den gamle Alex Kidd-maskot og som den "killer app", som Sega havde brug for for at kunne konkurrere med Mario Bros. og Zelda. Dette udløste det, der nok var den største konsolkrig i videospilhistorien. I 1992, da Sonic the Hedgehog 2 blev udgivet, var Sega blevet markedsleder.

I 1992 havde Sega et stærkt greb om markedet og havde en markedsandel på 55 % i Nordamerika. Da Sega stod over for en lille nedgang i salget og et kortvarigt tab af markedsandele til SNES, blev Sega

markedsandel til SNES, vendte Sega sig endnu en gang mod Sonic for at genoplive salget. Udgivelsen af den meget ventede Sonic the Hedgehog 2, der faldt sammen med en aggressiv reklamekampagne, som tog Nintendo med storm, gav Mega Drive-salget lidt mere brændstof og boostede

Lancering af konsol krigene

SEGA udviklede reklamer, der nedtonede NES's og SNES's betydning og fremhævede Megadrives (Genesis) styrker med slagord som "Megadrive gør, hvad Nintendo ikke gør" og "Velkommen til det næste niveau" og gentagne gange brugte man udtrykket "eksplosionsbehandling" med henvisning til, at Genesis havde lidt højere clockhastigheder end SNES. Desuden gjorde Sega gentagne gange nar af TurboGrafix-16's påstand om at være den første 16-bit konsol, da den stadig brugte en 8-bit processor.

Segas reklamer var baseret på omfattende forskning i teenage-subkulturer, hvilket gav mulighed for en rå og aggressiv kampagne, der præsenterede Genesis som en mere moden konsol, selv om Nintendos reklamekampagner forsøgte at fremhæve lignende tendenser.

Segas ry som en moden konsol blev bedst illustreret af hjemmekonsolporterne af Mortal Kombat, et arkadespil, der dengang var berygtet for sin store mængde gore.

Mens både SNES- og Genesis-portene havde censureret det meste af gore, solgte Genesis-porten SNES-porten bedre end SNES-porten, efter at man havde opdaget en snydekode i Genesis-versionen, der kunne genskabe voldsomheden fra arkadeversionen.

I løbet af krigen mellem SNES- og Genesis-konsollen afholdt den amerikanske kongres høringer om vold i videospil efter offentlighedens reaktion på Mortal Kombat og Sega Night Trap CD-spillet.

Prisen for en Megadrive
Prisen for en Megadrive var ved lanceringen 1290 franc med et spil og en controller. Altså meget billigere end en ny konsol i dag.

Selv om konsollen er gammel i dag, er den ikke længere masseproduceret og derfor sjælden. Retro gaming er ikke billigt. Jo sjældnere en retrokonsol er, jo højere pris vil prisen være, men også jo sjovere vil du have det med at spille med den og ikke med en emulator. Du vil virkelig få en nostalgisk følelse under hele spillet.

En god Megadrive uden spilpatroner er mellem 59 og 159 € værd. Det vil afhænge af den type controller, der følger med, tætheden af det spilkatalog, der er inkluderet direkte i konsollen, hvis det er tilfældet, og selvfølgelig den generelle tilstand og dens kompatibilitet med Megadrive-spilpatroner fra dengang.

Sega CD'en blev udgivet den 15. oktober 1992. Den var udstyret med en Motorola 68000-processor på 12,5 MHz og 64 kbit RAM.

Sega 32X blev udgivet den 21. november 1994 . Den var udstyret med 2 SH-2 RISC-processorer på 23 MHz med 256 KB RAM og 256 KB VRAM.

Den særlige emulator af Megadrive

Genesis-emuleringen er meget god og har en høj grad af kompatibilitet med spil (mange hævder næsten 100 % kompatibilitet med kommercielle spil, herunder Virtua Racing). De er tilgængelige her.

Mange Genesis-emulatorer er også kompatible med Sega Master System (SMS), og Game Gear (GG) samt tidligere Sega-konsoller. Arkadespil baseret på Genesis og Sega Pico er dog stadig ufuldstændige. 

Teknologi i Megadrive-emulatoren

Lock-On-teknologien er en unik funktion i Sonic & Knuckles-kassetterne til Sega Mega Drive/Genesis, som gjorde det muligt for spilleren at tilslutte et ældre spil til kassettens pass-through-port for at udvide eller ændre spillet.

Emulator til Sonic Megadrive

De fleste emulatorer understøtter ikke lagring, med undtagelse af Genesis Plus GX, men der findes online forudkombinerede ROM'er til Sonic-trilogien, som kan afspilles som en normal Megadrive-ROM på en hvilken som helst emulator og stadig fungerer.

Megadrive Windows 10-emulator

Som alle andre gamle konsoller findes der nogle Sega MegaDrive-emulatorer til Windows 10, som giver dig mulighed for at genopleve oplevelsen af at spille Altered Beast, Sonic the Hedgehog, Aladdin og mange andre.

Selv om Segas Megadrive ikke har så mange emulatorer, er det alligevel lykkedes os at lave en liste over de bedste Sega Genesis-emulatorer til Microsofts styresystem.

Husk på, at størstedelen af disse emulatorer er ret gamle, men på trods af deres alder er de stadig relevante selv i Windows 10. Emulatorer er stadig en mere eller mindre behersket teknologi i retrospilsverdenen.

Hovedproblemet med emulatorer er, at du skal dekonstruere en konsol, men også kopiere dens kode og tilpasse den til systemerne, men også de forskellige rom'er.