Nintendo NES Konsol

Nintendo NES Konsol

Nintendo Nes - Gamer Aesthetic

Nintendo Entertainment System (ofte forkortet NES, kaldet Nintendo i Frankrig), udgivet i Japan som Family Computer(JP) (forkortet Famicom(JP) eller FC) og i Korea som Hyundai Comboy (koreansk: 현대 컴보이 Hyeondae Keomboi), er et 8-bit videospilssystem, der produceres og distribueres af firmaet Nintendo. Konsollen blev solgt til forhandlere i de fleste lande i Asien, Nordamerika, Europa og Australien og spiller på udskiftelige kassetter, der varierer i form alt efter hvilken region, hvor konsollen blev markedsført.

Nintendo Entertainment System (NES) er en 8-bit konsol af tredje generation, der blev lanceret den 15. juli 1983 i Japan, hvor den var kendt som Family Computer eller Famicom, og den 18. oktober 1985 i USA. Den blev solgt for 179,99 dollars. Den var udstyret med en 1,79 MHz Ricoh 2A03-processor med 1,79 MHz og 2 KB RAM.

De første spil, der blev udgivet til Famicom, led under betydelige hardwarebegrænsninger på grund af den måde, Famicom var designet på: begrænset hukommelsesadressering (hvilket betød, at spillene havde en lille maksimal ROM-størrelse), den måde, grafikken indlæses på skærmen på, kun indbygget lydbehandling er tilgængelig, ingen økonomi ...

NES var med til at genoplive både den europæiske og den nordamerikanske videospilindustri efter krakket i 1983. Brugen af udskiftelige kassetter gjorde det muligt for andre spilfirmaer end Nintendo at producere og fremstille spil til systemet. Nintendo tillod dog kun disse tredjepartsvirksomheder at fremstille spillene på deres betingelser. Nintendos brug af licenser fra tredjeparter ville også blive anvendt på deres fremtidige konsoller.

NES blev solgt i næsten 62 millioner enheder på verdensplan. Det var Nintendos bedst sælgende konsol nogensinde indtil den 31. januar 2010, hvor den blev overgået af Wii. Det bedst sælgende spil på systemet som helhed er Super Mario Bros. mens det bedst sælgende ubundtede spil er det amerikanske spil Super Mario Bros. 2 og det bedst sælgende spil fra tredjeparter er Enix' Dragon Quest III.

Super Nintendo Entertainment System efterfulgte Nintendo Entertainment System.

Kopi af en Nintendo NES

Nintendo NES er konsoller fra 85'erne. Konsollerne er næsten 50 år gamle. Det er umuligt at finde originale konsoller, at finde fungerende konsoller til lave priser. Derfor tilbyder vi i overensstemmelse med vores mission på vores online butik replikaer af Nintendo NES

Nintendo NES Classic Mini

Nintendo NES Classic mini er en lille konsol, der er udviklet i forbindelse med jubilæet for NES. Den produceres og distribueres af Nintendo i et begrænset antal og vi tilbyder også de samme konsoller med integrerede spil. 

Nintendo 8bit-konsollen

Efter succesen med deres Donkey Kong- og Mario-spil i spillehaller annoncerede Nintendo hurtigt, at de havde til hensigt at lancere deres egen konsol i Japan, Famicom, eller Family Computer. Projektet blev ledet af Masayuki Uemura fra Nintendo R&D2, som havde ønsket at give konsollen en 16-bit processor med et diskettedrev, men på grund af teknologiens kompleksitet nøjedes de med en 8-bit processor. Ifølge Uemura ringede Hiroshi Yamauchi, der var Nintendos præsident på det tidspunkt, til ham og fortalte ham, at salget af Game & Watch ikke ville holde, og at de var nødt til at begynde at arbejde på et nyt produkt. Yamauchi stillede flere krav til det nye produkt, bl.a. at det skulle være et system, der kunne tilsluttes til fjernsynet, og at der skulle være udskiftelige kassetter.

Nintendo ville endelig lancere systemet i juli 1983 i Japan. Det var Nintendos første konsol, der kunne spille forskellige spil. Den blev lanceret den 15. juli samme år og blev solgt for 14.800 yen. For at skabe det første salg.

Det første parti af Famicom-konsoller var defekt og fik konsollerne til at gå ned. Nintendo tilbagekaldte straks alle de solgte Famicom-konsoller og erstattede dem med ny hardware. Denne metode til at håndtere en krise skulle senere blive den nye standard i branchen, efterhånden som Nintendo voksede i magt.

Til sidst blev Famicom en bestseller og toppede listerne over de mest eftertragtede konsoller.

Designet af Nintendo NES

Vi skylder udseendet af Nintendo Masayuki Uemura. Denne fremtræden kom ikke fra ingenting. Famicom kunne ikke udgives i USA, som den var, fordi videospilindustrien var ved at bryde sammen. Selv om Famicom allerede var til stede i form af arkade-terminaler (Nintendo VS) over hele USA i 80'erne.

I slutningen af 1970'erne og begyndelsen af 1980'erne havde Atari på berygtet vis reklameret for sin 2600-konsol med store bogstaver, hvor der stod "Dette er ikke et legetøj", og selskabet kaldte til sidst sine systemer for "hjemmecomputere". Coleco begyndte at markedsføre ColecoVision som et "hjemmecomputer-system".

For Nintendo og Uemura lignede Famicom med topladning for meget en spillekonsol. Nintendo var nødt til at ændre Famicom'ens design, og Uemura lod sig inspirere af underholdningssystemer til hjemmet. NES's rektangulære design, herunder controlleren, og dens frontladende system var inspireret af formen på videobåndoptagere, som var i fremgang i USA på det tidspunkt. Tanken var, at amerikanerne ville være mere villige til at købe en ny konsol, hvis det ikke var en konsol. Dette understøttes af, at NES blev solgt som et "Entertainment System" og ikke som en spilkonsol. For at etablere sig i USA gjorde Nintendo sit yderste for at nedbryde det stigma, der var forbundet med videospilkonsoller. Nintendos måde at styre de spil, der kunne spilles på deres system, og selv deres vision af gameplay, blev etableret sammen med deres system. Det faktum, at alle de spil, der skulle spilles på deres konsol, skulle have deres godkendelse (Nintendo Seal of Approval), var en revolution for den tid.

NES-handlingssæt

Nintendo vidste, at det amerikanske marked var meget forskelligt fra det asiatiske marked. Deres Nintendo VS-multiplayersystem var en kæmpe succes i USA, mens der i Japan næsten ikke var nogen

ønskede det. Ifølge Uemura "kan amerikanerne godt lide at kæmpe mod hinanden, i modsætning til japanerne. Actionfilm var også i stor fremgang i USA, deraf navnet "action set".

En af de taktikker, som Nintendo anvendte, var at forbinde Light Gun med NES. For Uemura "er dette en af hovedårsagerne til, at amerikanerne blev forelsket i maskinen. Amerika elsker våben. Zapperen var den perfekte controller for dem. " Dette understøttes også af det faktum, at Light Gun solgte langt mindre i Japan end i USA.

Nintendo NES, Retro-symbol

Selv om Nintendos NES ikke blev en stor succes i alle lande, blev den meget senere et symbol på retrogaming. Dette gælder især i USA. Det er den første konsol, som en samler af retrosystemer ønsker at erhverve.

Selv om dette gamle system holdt op med at blive masseproduceret af Nintendo, fik det stadig flere genudgivelser i 2017, der solgte meget godt, herunder spilkataloget med patroner.

Retrospil fra NES som Super Smash Bros spilles stadig i dag i deres oprindelige form, men også i remasterede versioner fra firmaet. Spil som Donkey Kong, der oprindeligt var arkadespil og blev porteret til Nintendo, er i dag blandt de største licenser i videospilbranchen. Så snart man siger navnet, ved personen, selv om han aldrig har spillet eller rørt ved en konsol eller en arkademaskine i sit liv, at der er tale om et videospil.

Prisen for en Nintendo NES

I dag varierer prisen på en retrokonsol meget. En Nintendo NES varierer i forhold til flere forskellige egenskaber. Priserne kan variere fra 500 DKK til over 1200 DKK. De vigtigste prismodifikatorer er

Antallet af indbyggede spil

Evnen til at læse vintage cartridges Antal controllere, der sælges sammen med konsollen

Jo højere prisen er, jo flere spil er konsollen kompatibel med. Det har sin pris at spille retrospil med konsoller og ikke med pc-emulatorer.

Nintendo NES-emulator

Family Computer Disk System (FDS), en japansk tilføjelse, der gjorde det muligt at spille spil fra en halvtilpasset variant af Mitsumi's Quick Disk-format. Det tilbød lidt bedre datalagring og lidt bedre lydbehandling. Det havde også en mikrofon, som ikke fandtes andre steder. Det var meningen, at den skulle markedsføres i USA, men da lanceringen af selve NES'en blev forsinket til slutningen af 1985, og kortløsningen gjorde den forældet, blev udvidelsen aldrig eksporteret, og nogle af dens eksklusive spil blev porteret som almindelige kassetter.

Memory Management Controllers (MMC), også kendt som mappere. De løste alle de ovennævnte problemer ved at gøre det muligt at skifte bank for at få meget flere data, integrere FM-lydchips og meget mere. De fleste spil, der blev udgivet efter 1986, og som virkelig pressede systemet til det yderste, brugte mappere. En lignende løsning blev brugt til Game Boy.

Emulering til NES er robust, og der findes mange emulatorer af høj kvalitet til forskellige systemer.

Emulator til pc

Konsoller med indbygget emulering er perfekte til dem, der gerne vil spille på en HD-skærm, eller til dem, der gerne vil spille gamle spil på deres pc uden at skulle slæbe et program bag sig. Den indbyggede emulering gør det muligt at overvinde flere problemer, herunder lagring, men også kompatibilitet med PC-hardware eller spilpatroner.

At bruge roms kræver en ægte passion, og det er ikke for den første person at gøre det.

Emulator til MAC

Apples er nyttige til photoshop eller redigering. På den anden side, hvad angår pc-ydelsen, som er en forudsætning for at få den bedste emulering, men også den bedste spiloplevelse. Det er ikke nok at have komponenterne, man skal også have det rigtige operativsystem.

Roms til emulatorer

En computerudgave af et retrospil på internettet kaldes en ROM. For at kunne spille med emulatorer skal du have de rigtige roms. Desværre er det sådan, at jo mere en computerfil overføres mellem forskellige maskiner, komprimeres, derefter udpakkes osv., jo flere kodestykker begynder at mangle, og emulatorerne har store problemer med at få dem til at fungere. Derfor er det bedre at bruge de versioner, der findes i vores konsoller med integrerede spil, frem for at bruge dem på internettet. Du er ikke rigtig sikker på, om du kan afslutte spillet eller overhovedet spille det.