Sega Controller

Sega-controllere

Manette Sega - Gamer Aesthetic

Sega var Nintendos største konkurrent indtil Dreamcast. Derefter, og især efter den berømte konsolkrig, måtte Nintendo møde andre konkurrenter, som var mere egnede til at møde det japanske selskab. Selv om Sega ikke udviklede så mange positive konsolinnovationer som deres konkurrent, og efter at have lidt flere internationale fiaskoer med f.eks. spillekonsollen Saturn.

Selv om disse kendsgerninger er ubestridelige, må man ikke glemme, at Sega har klaret sig langt bedre i videospilverdenen end giganter som Atari (og Atari-konsollerne, der har været på markedet siden 1970) og som konkurrent Nintendo og dets super NES. Selskabet har ikke desto mindre med MasterSystem og MegaDrive gennemført visse principper med hensyn til konstruktion af controllere til hjemmekonsoller og forsøg på bærbare konsoller med kassetter som Game-Gear for at konkurrere med Nintendo og dets game-boy.

Segas første controller

Segas første controller, SG-1000, var et joystick ligesom mange andre i branchen. Der er ikke rigtig noget bemærkelsesværdigt ved den, bortset fra at den var en kommerciel fiasko. Der kom senere versioner, der lignede Master System-controllere, men det var blot et forsøg på at sælge flere konsoller.

Master System-controller

Men med Master System og implementeringen af Nintendos innovationer fik Sega endelig kommerciel succes ved at sælge adskillige millioner eksemplarer i Europa, USA og Japan.

Selv om firmaet overtog den generelle plads for Nintendo-knapperne og krydset, har controlleren en usædvanlig form: det er ikke en vulgær kopi/klistermærke af Nintendo-versionen. Den er let halvmåneformet. Denne form vil blive brugt til deres megadrive og forbedret for at give en innovation af industrien.

Gamepad sega

Segas joysticks findes i flere forskellige prototypeformer, men det vigtigste aspekt er brugerkomforten. Til dette formål er controllerne støbt delvist under hensyntagen til håndens form for at undgå for store vinkler.

Målet var, at spilleren ikke har smerter, mens han spiller, straks forstår, hvordan han skal placere sine hænder (og ikke laver krabbespil), men især: at han kan holde denne stilling i timevis. Den afrundede form var tænkt til det. Denne form vil senere blive brugt af Nintendos SNES-controllere og af resten af industrien.

Nogle mennesker tror stadig fejlagtigt, at den kommer fra Nintendo, men det er den ikke: det er en Sega-innovation. Gameplayet var også et element af refleksion. Retningskorset og knapperne er bredere end på andre controllere, så spilleren kan reagere bedre end på NES- og SNES-controllerne.

Formen er blevet lidt forstørret for at passe til europæiske børnehænder, der i gennemsnit er større end japanske børnehænder.

Mega Drive Sega 6-knaps-controller

Det første forsøg på en controller med 6 knapper kom også fra Sega. Selv om de tænkte på at placere knapperne diagonalt for at undgå dårlige manipulationer, førte 6 knapper på forsiden og udviklere, der ikke vidste, hvordan de skulle integrere den i deres spil, til, at denne controller gik fra at være acceptabel med hensyn til ergonomi til at være helt forfærdelig og uspillelig. Så det var hverken en

en fiasko eller en stor succes, men Nintendo vil tage ideen med de 6 knapper og integrere den som en ny standard for konsoller med modifikationer og tilegnelse af disse nye knapper af udviklerne i gameplayet af deres spil.

Da Sega er et dødt firma med hensyn til konsolproduktion, idet det har vendt sig til arkade-terminaler og udgivelse af videospil, produceres dets controllere ikke længere, og deres produkter er derfor blevet meget sjældne i retrogaming-verdenen, selv om det var et stort firma og Nintendos største konkurrent i verden indtil Dreamcast-konsollen. En gammel konsol vil have en pris, og det samme gælder controllerne. Afhængigt af modellen kan priserne variere mellem 59 og 159. At spille retrospil og genopdage nostalgien ved at spille med vores barndoms videospilkonsoller vil aldrig være billigt.